maanantai 15. huhtikuuta 2013

Koodinimi Cod.65/1 osa 2

Kuva otsikolla "kuinkas sitten kävikään".


Ja hyvinhän siinä kävi, ainakin tällä hetkellä, jotta siinä se nyt sitten on, se mikä oli ihan kauhee kolo (katsokaa edellinen teksti jos, ette tiedä mistä kyse).Tein siitä samanlaisen kun vasemmalla vieressä, sillä kannet on ollut tuolta ulkosyrjältään pyöristetyt. Tosin nahka ei enää ota kiinni puuhun samoin kuin ennen. Mutta nyt oli tärkeintä saada täytettyä puuttuvat kolot ja vahvistettua hauras materiaali niiltä osin kun se oli mahdollista.

Tänään huomasin, että pitää pieni täyttö tehdä myös takakanteen, siellä on pientä vajetta myös.

Huomasin myös, etten sitten ole ottanut useampaa kuvaa tuosta paikatusta alueesta, niinkuin esimerkiksi koko alueesta. No aina ei voi voittaa.

Perjantaina kokkailin sitten pergamenttiliimaa (mm. tuolta löytyy pikaohje: http://chestofbooks.com/food/recipes/Cooking/How-To-Make-Glue.html#.UWxDGoJqxe4) jolla liimasin sen irrallaan olevan etulehden lärpäkkeen paikalleen. Levitin liiman enimmäkseen siihen puuosaan, välttääkseni kosteutta tuossa pergamentissa. Annoin liiman hetken kuivahtaa jolloin siitä tuli mukavan tahmea ja sitten painoin pergamentin kiinni, päälle polyesteriverkkokangas (tuotenimi esim. Hollytex, itse sanon tuttavallisesti ihan vaan holly) ja vielä imupaperi ja sitten hiekkapusseja painoksi. Se polyesteriverkkokangas on sellaista materiaalia, että päästää kosteuden läpi, mutta ei yleisesti ottaen tartu oikeastaan mihinkään kiinni. Vaikka olenkin siihen jonkin kerran mm. metyyliselluloosan saanut jämähtämään. Ja se imupaperi ihan siltä varalta, että jokin kohta olisi kuitenkin kovin kostea, niin se imeytyy siihen imupaperiin eikä jää muhimaan hiekkapussien alle ja leviä siinä pergamentissa.


Eipä nyt tähän hätään muuta sitten.



maanantai 8. huhtikuuta 2013

Koodinimi Cod.65/1

Viime bloggauksessa esittelin Paraloid ja eläinliima-kokeiluja. Ne etenivät siihen malliin, että eläinliimapalanen oli aivan hitusen aavistuksen kärpäsenpierun verran kestävämpi. Joten ohjaajani Dr. Engel sanoi, että sitä sitten. No mielestäni tuo testihän ei ollut aivan täydellinen, Paraloidin määrä oisi voinut olla hiukan suurempi liuoksessa ja se olisi varmaan heti vaikuttanut. Tosin Dr. Engel oli jo alussa sitä mieltä, että käytetään eläinliimaa kun Paraloidin liukeneminen Butanol-1:een ei meinannut onnistua. Johtuiko tämä siitä, että hänellä ei ole aineesta lainkaan kokemusta? No ei ole minullakaan, mutta olisin mielelläni perehtynyt vielä asiaan.

Tämäkin asia on sellainen mistä voisi puhua ja väitellä ikuisuuden, laitetaanko tähän nyt sitten eläinliimaa, jota on käytetty kautta aikojen, mutta joka on ötököiden suurta herkkua, vaiko keinotekoista ainetta joka on monessa yhteydessä erittäin hyväksi havaittu ja sen ikääntymisominaisuudet ovat todella hyvät. Vaikkakin liikkuu huhuja itsesyttyneistä ikoneista jotka oli käsitelty asetoniin liuotetulla Paraloidilla (mutta se lienee asetonin vika ennemin kuin Paraloidin?). No joka tapauksessa, me päädyimme eläinliimaan.

Worm attack in 16th century book. Wooden cover very fragile in the inner edge.
Tässäpä kuva kannen puolelta, reikiä niin maan vimmatusti ja nahan alla puussa sitten kujaa jos jonkinlaista.

Ja tältähän se sitten näyttää sisäpuolelta, se vankka puulevy.

Well, what can you say, a total mess after the worms and also squeezing from the middle where the damages are worst.

Injecting ethanol to wood through wormholes.
Ruiskun avulla injektoin puuhun ensin hieman etanolia ja sitten eläinliimaa. Etanoli avaa reitin eläinliimalle, muuten se vain muodostaisi helmen ja imeytyisi hitaasti. Näin eläinliiman saa kulkemaan syvemmälle huokoiseen madonsyömään puuhun.

Koska ulkokannen puolelle ei pääse kovin helposti tuolta sisäpuolelta, injektoin ensin reikien kautta ulkopuolelta. Monessa kohtaa neula upposi puuhun (tietenkin kannen suuntaisesti, ei pystysuoraan kohti) kuin kuuma veitsi voihin, paljastaen erittäin hyvin syötyjä kohtia.

Injecting animal glue as far into the wood as it goes.
Sisäpuolelta injektoin myös ja liimaa koetin saada kulkemaan niin pitkälle kuin huonoa, haurasta ja huokoista puuta riitti. Tämän jälkeen annoin kohteen kuivua ihan rauhassa ennen seuraavaa vaihetta.

Seuraava vaihe on sitten puuttuvien kohtien täydentäminen. Sekin on aihe josta voidaan puhua viikkokausia ja vääntää kättä, mutta tämän kohdalla nyt puuttuvat alueet täydennetään.

Eniten puuttui niistä kohdista mistä voi kuvitella henkilän ottavan tiukasti kiinni kirjaa hyllystä ottaessaan, nimittäin keskivaiheilta. Ylä- ja alareunassa oli jokseenkin niin pitkälle kansimateriaalia jäljellä kuin pitääkin, keskellä olikin sitten ihan toinen tilanne. Joka tapauksessa konservoinnin jälkeen on ohjeistettava kohteen omistajaa, että mielummin muualta kiinni kuin tuosta, sillä ei tämä konsolidointi ja täyttöratkaisu ole mikään ihmepelastus, mutta tilanne tulee olemaan hieman parempi.

Well equipped is almost ready. Woodpieces, sawdust, animalglue and tools.
Ensin kerätään kaikki tarpeellinen pöydälle. Vasemmalla on uusia puupalasia jos keskellä olevat alkuperäiset loppuvat. Oikeanpuoleisimpaan tulee kohta sahajauhoa ja eläinliimaa.

Lasipurkissa, joka on lasipurkissa, on eläinliimaa, se pidetään kuumassa vesihauteessa jotta pysyy juoksevana. Sitten on lempparityövälineeni, eli hammaslääkärin rapsutin, sutiparin vieressä ylävasemmalla. Siinäpä ne tärkeimmät sitten onkin. Ruiskuja tullaan myös vielä tarvitsemaan.

Adding glue in the middle, let it moist the sawdust and mix.

Kaikki varmaankin osaa sotkea sahajauhoa ja liimaa keskenään, mutta laitan tähän nyt kuitenkin hienon kuvan kuinka se tehdään helposti. Toki jokaisella on varmaankin omat kikkansa, mutta helpoiten pääsee kun tekee kolon keskelle sahajauhoa ja sitten lisää liimaa. Liima imeytyy ulospäin sahajauhoon ja kun kaikki on imeytynyt, sekoitetaan ja lisätään hiukan liimaa vielä jotta siitä saadaan helposti työstettävää.

Myös kun pigmenttiä sekoitetaan sideaineeseen ennen hiertämistä, tekniikka on sama. Mutta sillä ei nyt ole mitään tekemistä tämän kirjan kanssa, piti vain kirjoittaa jotain lisää, ettei jäisi ärsyttävää tekstitöntä koloa tähän.

Tässä on se pahin kohta, tavaraa puuttuu oikein urakalla ja sekin mitä on, on hyvin syötyä ja erittäin haurasta. Tämän täyttöön tarvitaan tuon tahnan lisäksi niitä pieniä puunpalasia, alkuperäisiä niin pitkälle kuin riittää.
The biggest gap is going to be filled with the paste and original pieces layer by layer, letting it a little bit dry in between.

Eräänlaisella muurausmetodilla mennään, ensin vähän tahnaa ja sitten täyttöpalaa ja kohta taas tahnaa jne. Täyttöpaloja käytetään siksi, ettei paikatusta alueesta tule liian tiivis paikkaamattomaan nähden. Vähän niinkuin paperia paikatessakin, paikan tulee olla ohuempaa materiaalia kuin alkuperäisen, jotta jos jännitteitä syntyy tai samassa kohtaa on yhä repeämisen vaara, se paikka repeää eikä paikan vierestä.

Adding paste into holes and other missing areas with a dentist tool, which is my favorite tool of all my tools in conservation.

























Hammaslääkärin työkalulla sitten ujuttelen liima-sahajauhomassaa tarvittaviin koloihin ja aukkopaikkoihin. Ihan joka koloon sitä ei tulla laittamaan, pääasia on, että isoimmat alueet saadaan täytettyä. Pelkkään reikään massaa ei siis laiteta, mutta nekin alueet kovettuvat injektoidulla eläinliimalla.
Tässä sitten pinseteillä tuupataan minimaalisen pientä alkuperäistä puupalaa kolon täytteeksi. Ne eivät todellakaan tule olemaan alkuperäisillä paikoillaan, suurin syy siihen ehkä on, että alkuperäisistä paikoista ei ole hajuakaan, sillä kaikki se irtomuhju on seilannut tuolla kannen sisällä mihin sattuu. Toiseksi, koska kyseessä on osa joka on molemmin puolin päällystetty, tarvitsee sen vain olla jokseenkin ehjä ja tukeva.

Eri asia on, jos kyseessä olisi vaikka jokin näkyvä ja tärkeä kohta, josta ei tässä tilanteessa enää tiedettäisi miltä sen kuuluisi näyttää. Silloin ei randomisti tuuppailtaisi paloja mihin sattuu. 

Filling parly done, now it is left to dry and then have to check how is it working.
Tässä vielä kuva osittain suoritetusta täytöstä sekä sen jälkeen on vielä pinnan kautta tiputeltu eläinliimaa rakenteeseen. Niin ja nuo valkoiset palat eivät ole sokeria, ne on styroksia ja kuten nokkelimmat ovat jo huomanneet, niiden tärkeä ja tarpeellinen tehtävä on pitää tuo pergamentti koholla jotta pääsen paremmin työskentelemään.

Nyt täytetyt alueet ovat jätetty kuivumaan, tuli näes muita hommia. Esimerkiksi eräässä luostarissa tuli piipahdettua perjantaina työkeikalla ja tänään menikin aika tovin sen keikan valokuvien järjestämisessä. Käytiin nimittäin yksi hylly karttakirjoja läpi ja tehtiin pikainen kunto-, konservointi- ja kustannusarvio. Joka opuksesta otettiin kuva ja kirjattiin signum sekä vauriot, että kustannusarvio ylös.

Vaan johan tässä oli taas purtavaa yhdelle kertaa, ensi keralla lisää tästä ja ehkä jostain muustakin, ettei ala tympimään. Jaa niin, laitetaas vielä kuva tähän, jotta uskotte, että minä itte.


Yes, it is me, really, and working too.

maanantai 1. huhtikuuta 2013

Aprillipäivän kunniaksi pelkkää asiaa

Viimeksi jäi pari pientä yksityiskohtaa puuttumaan Nekrologista. Ei oikeastaan sen kummempia kuin ne sisäkansien saranoinnit. Joten tässäpä kuva takakannen sisäsaranasta ennen ja sen jälkeen kun siihen on liitetty värjätty tekstiilipaikka. Paikka tekee saranasta siistimmän, mutta tuo toki lisää tukea kohtaan joka on jatkuvassa rasituksessa.


The hinge of inner back cover after conservation...
...and after making it stronger and better looking with a textile patch




















Luostarin edustaja haki kirjan viime viikolla ja oli hyvin tyytyväinen. Ennen luovuttamista testasin myös, ettei se ihan heti leviä käsiin, kuten ne jotka ovat lukeneet edellisen postaukseni tietävät minun epäilleen.

Mitäs muuta sitten on tapahtunut työn puolella?

Viikon lopulla tein kokeilun Paraloid B-72:lla ( http://www.conservationresources.com/Main/section_40/section40_04.htm ) sekä eläinliimalla (http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11147). Otin pari pientä sahaamaani puunkappaletta ja sahanpurua, sitten liitin kappaleet toisiinsa sahajauhon ja liuoksena olevan Paraloidin kanssa, sekä toiset kaksi kappaletta jotka liitin samoin eläinliimalla.

Two small pieces of wood before mending with Paraloid B-72




After Paraloid B-72 and lots of sawdust


















Kokeilu liittyy konservoitavaan kirjaan jossa jokin ötökkä, tai ötökkäperhe on ansioituneesti aterioineet alkuperäistä puukantta (joka on nahalla päällystetty). Kuvassa näkyy sisäkannen "etulehti" joka on pergamenttia. Ja siis aika sievää muhjua on tuo taitteen puoleinen osa kansimateriaalista.  Muualla se on hyvässä kunnossa. Tarkoitusolisi siis jotenkin saada kovetettua tuo muhjuosuus ja ehkä jopa hiukan pidemmälle imeytettyä liuosta joka tekisi huokoisesta puunosasta taas kovemman.

Samalla liuoksen pitäisi olla sellaista joka ei imeydy liian vauhdikkaasti ja tule läpi sitten sisäkannen pergamentista ja ulkokannen nahasta.

Pest insects have had a party going on in this wooden cover of a 16th century book.



Tästä lisää sitten myöhemmin kun päästään aiheeseen kunnolla käsiksi, eli kun huomenna tutkailen testikappaleita ja pohdin ja pähkäilen miten edetä, sillä mitään vastaavaa en ole vielää tehnyt.

Tällä kertaa ei enempää, pääsiäisen löhöily on vienyt voimat.